Autogiro

​Information om autogiro

Vad kostar autogiro?


 

Autogiro kostar ingenting och du slipper hantera räkningar och att komma ihåg förfallodagar. Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt person- eller bankkonto och sätts in på mottagarens konto på rätt dag.

Hur anmäler jag autogiro?


 

Autogiroblankett kan du få skickad till dig från vår kundservice. 

E-posta till oss! Länken dit har du här till höger. Ange i e-posten ditt kund- och avtalsnummer. Inom några dagar skickar en handläggare ut en förtryckt medgivandeblankett till dig. Du kan också anmäla autogiro via din bank.


 

När börjar autogirot att fungera?


 

Autogiro börjar fungera efter det att autogirot registrerats och du har fått en bekräftelse från din bank. Samtidigt upphör även vårt utskick av pappersfakturor.


 

Hur vet jag mitt cleraingnummer?


 

Clearingnumret är det fyrsiffriga nummer som tilldelats varje bankkontor, se ditt kontoutdrag.
Swedbank har ibland fem siffror, ex 8327-9. Utelämna då femte siffran, i detta fall 9. Handelsbankens clearingnummer ska alltid börja med 6 (hittar du inte, ange 6000). Har du personkonto på Nordea använd 3300 som clearingnummer


 

Hur kan jag kontrollera betalningarna?


 

På ditt kontoutdrag från banken kan du se att betalningen gjorts. Har du Internetbank kan du även se transaktionerna där. Du kan också anmäla dig till ”Mina sidor” här på vår hemsida och se transaktionerna. 


 

Vilket konto ska jag använda för autogiro?


 

Det vanligaste är att använda ditt lönekonto. Är du osäker, tala med din bank om vad som är bäst för dig.


 

Vad händer om det inte finns pengar på kontot?


 

Banken kontrollerar täckningen (att det finns pengar på kontot) dagen före förfallodagen. Saknas täckning gör banken en kontroll på förfallodagen samt första vardagen efter förfallodagen. Om täckning fortfarande saknas, skickar vi en påminnelse med inbetalningskort.


 

Vad händer med autogiro om jag vill ändra konto eller byta bank?


 

Om du vill att pengarna ska dras från ett annat konto i samma bank än vad du tidigare har anmält eller om du byter bank så gör du anmälan till banken. Vi får sedan informationen från Bankgirocentralen.


 

Hur gör jag om jag vill sluta att betala via autogiro?


 

Kontakta din bank för uppsägning. Du får sedan en bekräftelse från banken att autogiromedgivandet har upphört.​



                
 



 


 


 


 


 


 


 


 

Om du behöver komma i kontakt med oss ring 08-772 96 00 eller e-posta till kundservice@stockholmparkering.se​​​​​​​

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

 
​​​​​​​​