Skip Navigation Links/ > Betala P mobil betallösning hos Stockholm Parkering

Betala P mobil betallösning hos Stockholm Parkering

​​



Nu kan du betala din parkering med Betala P

Nu erbjuder Stockholms stad sina kunder att kunna nyttja tjänsten Betala P även på Stockholm Parkerings anläggningar. Det betyder att du som kund nu kan använda tjänsten för att betala på alla parkeringsanläggningar och gator som staden ansvarar för.

 

Betala P är kostnadsneutral, inga ytterligare avgifter tillkommer utöver parkeringsavgiften. ​

 

Fungerar Betala P på alla Stockholm Parkerings anläggningar?

Tjänsten fungerar i alla anläggningar förutom i de fem garage som har bomsystem: P-hus Gallerian, P-hus Norra Latin, Högalidsgaraget, P-hus Slussen och Stigbergsgaraget. Där används kreditkortet för att vid infart och utfart öppna bommen.


Använd inte appens positioneringstjänst på våra parkeringar

När du parkerar på Stockholm Parkerings anläggningar måste områdeskoden matas in manuellt  i appen. Områdeskoderna finns uppsatta på parkeringsanläggningarna och varje parkeringsanläggning har en egen områdeskod. Positioneringstjänsten som finns i Betala P (Taxa1-5) gäller endast på gatumark (Parkering på gatan, trafikkontorets ansvarsområde).


Se samtliga områdeskoder.​


Hur ser man att det är Stockholm Parkering som har hand om parkeringsanläggningen?  

Vid infarten till anläggningen finns alltid en skylt där det står ”Stockholms Stads Parkerings AB. 08-772 96 00". Även skylten med områdeskoden har Stockholm Parkerings logotype. 

  

Om det på skylten vid infart står Q-Park, Parkman, APCOA eller något annat namn på ett parkeringsbolag kan du inte betala din parkeringsavgift med Betala P. 

 

Vad är Betala P? 

Betala P är en tjänst för att betala för sin parkering med en app, som alternativ till att betala i en parkeringsautomat eller för betalning på  anläggningar som saknar parkeringsautomater. Appen finns tillgänglig för Android och för iOS eller via dator (adress: https://betalap.stockholm.se/)

 

Kostar det något extra?

Nej, tjänsten innebär att du betalar samma parkeringsavgift som i parkeringsautomaten (dock kan kostnad för samtal och internetåtkomst tillkomma beroende på vad man har för typ av abonnemang).

 

Hur blir jag kund? 

Genom att ladda ner "Betala P" och registrera dig som användare. Appen är kostnadsfri. Sök efter ”Betala P” i Appstore eller Google Play. 

 

Android 

iOS​ 

  

Vilka typer av betalkort går att registrera i tjänsten?

Det går att registrera Visa, Mastercard, American Express eller PayPal till denna betaltjänst.

 

Efter att ha laddat ner appen, vad gör jag sedan? 

Logga in genom att ange ditt mobilnummer (inkl +46) samt det lösenord du erhållit via e-post. Därefter registrerar du dig direkt i appen med dina uppgifter, de tvingande fälten är registreringsnummer och betalkortsuppgifter. 

 

Om du saknar lösenord beställer du enkelt ett nytt genom att klicka på “lösenord via SMS”.

 

Hur påbörjar jag parkeringen? Hur anger jag rätt taxa? 

- Starta Betala P-appen i din telefon.

- Ange parkeringsanläggningens områdeskod.

 

Områdeskoden hittar du på skyltar som sitter i anläggningen, ofta i anslutning till parkeringsautomat eller vid infart/gångväg i de fall ingen parkeringsautomat finns.

 

Priset för din parkering styrs av var du parkerar. Information om taxor finns vid betalautomaten. Om en sådan inte finns på anläggningen finns information om taxor på skylten med områdeskoden. 

 

Det är alltid ditt ansvar att kontrollera skyltningen och koden så att betalning erläggs med rätt taxa.

 

Om du använder fler fordon, glöm inte bort att kontrollera så att du startat din parkering för ”rätt” bil.

 

Kan jag få påminnelse att min parkeringstid håller på att gå ut?

Som en service till dig skickas en push-notis innan din parkeringstid går ut. Det är dock alltid ditt ansvar att hålla reda på när parkeringstiden går ut.  

 

Hur kontrollerar parkeringsvakterna mina parkeringar? 

Parkeringsvakterna kontrollerar de parkerade bilarnas registreringsnummer mot stadens databas för betaltjänster. Du behöver ingen dekal på ditt fordon. 

 

Hur väljer jag sluttid när jag ska starta en parkering? 

I appen väljer du enkelt önskad parkeringstid via plus- och minusknapparna.

 

Hur förlänger eller förkortar jag en pågående parkering? 

I appen väljer du en ny parkeringstid och därefter trycker du på knappen “förläng parkering”.

 

Om man uppnår en maxtid på den valda parkeringen kan man inte förlänga parkeringstiden. Maxtiden på våra parkeringar är oftast 3-7 dygn. 

 

Om du vill avsluta din parkering före vald sluttid, öppnar du appen och trycker på knappen ”Avsluta parkering” Du blir bara debiterad för tiden fram tills det att vald sluttid uppnås eller den tid du själv avslutar din parkering via appen.​ 

 

Hur vet jag vad det kostade att parkera? 

Ett pris visas i appen efter avslutad parkering. Där samlas även historisk information om dina parkeringskvitton. I appen kan du också välja om du vill få ett pdf-kvitto skickat till dig efter varje avslutad parkering.

 

Kan jag ansluta flera fordon till tjänsten? 

Ja, du kan ha flera fordon registrerade i appen, men tänk på att du endast kan använda appen för ett fordon i taget. För att påbörja parkering för ett annat fordon, måste du först avsluta din pågående parkering. Använder ni t.ex. flera bilar inom familjen, kan det därför vara bra att samtliga ansluter sig till tjänsten.

 

Slipper jag betala om min mobil inte fungerar?

Nej. Om du t.ex. har glömt din mobil, batteriet är slut eller om betalsystemet av någon anledning inte är nåbart är du skyldig att lösa din betalning på annat sätt.

 

Jag har tjänstetelefon, går den att använda när jag vill betala för parkering?

Det går bra att ladda ner ”Betala P” appen till alla mobiltelefoner som har IOS eller Android som operativsystem. Kostnaden för parkeringen dras från det betalkort du har registrerat och är därmed inte kopplad till en specifik telefon.

 

Jag använder min tjänstebil såväl i jobbet som privat, går det att skilja på mina privata och mina arbetsrelaterade parkeringar?

Ja, enklast är det att skaffa två olika konton som är kopplade till samma betalkort och samma bil. När du sedan parkerar privat använder du det ena kontot och när du parkerar arbetsrelaterat loggar du in på det andra kontot. På så sätt behöver du inte själv hålla reda på vilka kvitton som tillhör vad utan kan logga in på ”Mina sidor” på respektive konto för att hämta kvitton och parkeringshistorik. Adressen till Mina sidor är https://betalap.stockholm.se​

 

Jag vill inte ansluta mig till Betala P utan vill fortsätta att vara kund hos EasyPark 

Det går bra. Använd den områdeskoden som anges för Betala P, samma områdeskod används av Easypark.           


Betala P kan hämtas till iOS och Android mobiler.


Våra områdeskoder​


Länkar 

About "Betala P" in English​

Stockholms stad om Betala P​


Använd inte appens positioneringstjänst på Stockholm Parkerings parkeringar

När du parkerar hos Stockholm Parkering måste parkeringens områdeskod 
skrivas in manuellt  i appen. Områdeskoderna finns uppsatta på parkeringsanläggningarna och varje parkeringsanläggning har en egen områdeskod. Positioneringstjänsten som finns i Betala P (Taxa1-5) gäller endast på gatumark (parkering på gatan, Trafikkontorets ansvarsområde).


Se samtliga Stockholm Parkerings områdeskoder.​





​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​