Skip Navigation Links/ > Pressmeddelande_Sommarparkering_2018

Pressmeddelande_Sommarparkering_2018

Pressmeddelande från Stockholm Parkering 2018-06-04
Nu öppnas webbutiken för köp av sommarparkering
För tredje sommaren i rad inför Stockholm Parkering sommarparkering i utvalda parkeringsanläggningar. Sommarparkering vänder sig till innerstadsbor i Stockholm som vanligtvis parkerar längs gatan. I år erbjuds sommarparkering på 22 parkeringar som tillsammans har drygt 2 600 p-platser.

Sommarparkering kan köpas för perioden 16 juni - 19 augusti. Webbutiken på Stockholm Parkerings hemsida öppnar för köp av sommarparkering den 4 juni (i dag) och stänger den 17 augusti.

Fördelarna för bilisten är flera: man slipper bry sig om städdagar eller –nätter. Med få undantag blir det billigare än att köpa boendeparkering för en månad innanför tullarna. Man ingår inga hyresavtal eller har några uppsägningstider, utan man köper parkeringstid för exakt den tiden som man behöver. Kravet är att man måste köpa sommarparkering på Stockholm Parkerings hemsida.

- Vi hoppas att många bilister i innerstaden nappar på idén med sommarparkering. Ju fler som väljer detta, desto större blir miljövinsten i innerstaden. Förra året valde 359 bilister att sommarparkera. Det betyder att förra sommaren frigjordes 3,6 km gatuutrymme från parkerade bilar. 3,6 km, det är många gågator! säger trafikborgarrådet Daniel Helldén, tillika ordförande för Stockholm Parkering.

- Sommarparkeringen är enklare och billigare för bilisten och vi får användning för bland annat våra infartsparkeringar som annars delvis skulle stå tomma under sommaren, säger Christian Rockberger, VD för Stockholm Parkering.

Att köpa sommarparkering via Stockholm Parkerings hemsida är billigare än att betala på plats i automat. Dessutom kan man vanligtvis i en automat köpa parkeringstid maximalt för några få dygn, men i webbutiken kan man köpa parkeringstid ända till den 19 augusti.

Parkeringsvakten vet genom att kontrollera registreringsnumret om bilisten köpt sommarparkering.

Statistik
Första året (2016) kunde sommarparkering köpas på fem parkeringsanläggningar. 130 köp genomfördes. Förra året erbjöds sommarparkering på 20 olika parkeringar och 359 köp genomfördes.

Anne Lintala, 070-772 96 85
Informatör, Stockholm Parkering

Mattias Bengtsson Byström, 076–122 96 26
Pressekreterare, Stadsledningskontoret, Trafikroteln i Stockholms stad

Sommarparkering vänder sig till bilägare i innerstaden

Stockholm Parkering är ett kommunalt bolag och ägs av Stockholms stad.

Länk

Tillbaka till sidan Press