Skip Navigation Links/ > Pressmeddelande_Invigning_Cykelsnurran

Pressmeddelande_Invigning_Cykelsnurran

Pressmeddelande från Stockholm Parkering 2019-05-17
Invigning av Sveriges första helautomatiska cykelgarage – Cykelsnurran

Fredagen den 17 maj kl 12.30 invigs Sveriges första helautomatiska cykelgarage i Stockholm vid Ropsten.
Helautomatiska Cykelsnurran är ett pilotprojekt hos Stockholm Parkering. Bolaget prövar ny teknik, detta är en del i utvecklingsarbetet inom ramen för hållbar mobilitet. Om ett år ska projektet utvärderas.

- Stockholm Parkering har ett viktigt uppdrag i Stockholms stads omställning till en fossilfri huvudstad. Hit hör att installera laddplatser för elbilar men också att erbjuda bra alternativa cykelparkeringar som man kan hyra, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén.

- För 16 år sedan var Stockholm Parkering först i Sverige med ett helautomatiskt garage för bilar, P-snurran vid Rörstrandsgatan. Nu är vi först i Sverige igen när det gäller att  erbjuda ett helautomatiskt garage – men denna gång för cyklar. Med cykelsnurran erbjuder vi skyddad parkering för cyklister som samtidigt är yteffektiv, säger Christian Rockberger, VD för Stockholm Parkering.

Om invigningen, när och var
Trafikborgarrådet Daniel Helldén, tillika ordförande för Stockholm Parkering, inviger det nya cykelgaraget den 17 maj ca kl. 12.30. Cykelsnurran finns på Ropstens infartsparkering, mitt emot T-bana Ropsten, Norra Hamnvägen. Området är en stor trafikknutpunkt för cyklister.

Fakta om Cykelsnurran
24 förhyrda platser
Höjd: 1,80 m
Diameter: 5,50 m
Allt på marknivå
Hyra: 200 kr per månad, inklusive moms. Öppningserbjudande: Om kunder tecknar avtal om p-plats i Cykelsnurran senast den 30 juni 2019 får man halverad månadshyra året ut.  Erbjudandet gäller om man förbinder dig att hyra året ut
Cykelsnurran tas i drift direkt efter invigningen den 17 maj

Cykelsnurran är tillverkad i Holland. Det går inte att ladda en elcykel i garaget.

Så här parkeras cykeln: Elektroniska nyckeln läggs på nyckelläsaren. Fram snurrar den förhyrda platsen och dörren öppnas. Cykeln parkeras. Dörren stängs därefter automatiskt. Man går aldrig in i byggnaden.

Kostnad: Cykelsnurran med projektering, tillstånds- mark- och elarbeten kostar 1,2 mkr. Av den summan bidrar Stockholms stad med 800 000 kr i klimatinvesteringsmedel.

Stockholm Parkering erbjuder många hållbara cykeltjänster
I 38 anläggningar finns totalt 150 cykelboxar att hyra
I 23 anläggningar finns totalt 129 väggupphängda cykelställ som nyttjas av bolagets  hyresgäster
Bolaget driftar Odenplans cykelgarage med över 300 cykelparkeringar, det första i Sverige med enbart förhyrda platser
Bolaget ger möjlighet för andra leverantörer inom hållbar mobilitet att bedriva verksamhet i anläggningarna, till exempel för cykelpooler och för elsparkcyklar som kan hyras

För mer information, vänligen kontakta
Anne Lintala, informatör för Stockholm Parkering, 070-772 96 85. anne.lintala@stockholmparkering.se

Christian Valtersson, pressekreterare för trafikborgarrådet Daniel Helldén, 08-508 29 625. christian.valtersson@stockholm.se​

Stockholm Parkering är ett kommunalt bolag och ägs av Stockholms stad.

Länk

Tillbaka till sidan Press