För första gången - Stockholm Parkering hyr p-platser till en cykelpool

Pressmeddelande från Stockholm Parkering 2017-06-12

P-platser för bilpoolsbilar har Stockholm Parkering haft länge i många garage. Men aldrig tidigare har man haft p-platser för cykelpooler. Det första garaget i Stockholms stad där man har gjort i ordning p-platser för en cykelpool är P-hus Slottsbacken i Gamla stan. Där hyrs två platser till Gamla Stans Lådcykelpool. Föreningen är till för alla som bor i Gamla stan och har ett 80-tal medlemmar. Det kostar 100 kr i månaden att ingå i poolen för lådcyklar.

Nu tar vi i Stockholms stad ytterligare ett steg för hållbar mobilitet och en renare stad, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad. Lådcyklar är jättebra för att frakta det mesta man behöver i vardagen. Jag ser fram emot många fler cykelpooler!
Cykelpoolen startades år 2015 men det är först nu som vi har iordningsställda och skyddade cykelplatser i garage, alla med eluttag, säger Mikael Beving, grundare för Gamla Stans Cykelpool. Cykelpoolen bildades för att vi vill ha en renare stad med levande stadskärna och cykeln är ett perfekt transportmedel för alla som bor i Gamla stan.

Stockholm Parkering införde p-platser för cykelpool i samband med att P-hus
Slottsbacken åter öppnades för besökare. P-hus Slottsbacken ingår också i
”cykelparkeringsrätten”, en rätt som gäller alla som hyr p-plats för bil hos
Stockholm Parkering. Dessa kunder kan korttidsparkera sin cykel kostnadsfritt i 20 olika garage i Stockholms stad.